Publicerad av Birgitta Rydztröm den 17 Feb 2022
Ibland kan man tro att det som funnits i över 100 år ska vara välkänt för alla. Men så behöver det inte alls vara. Många vet till exempel inte att vi i Rotary, världen över, engagerar oss inom freds- och konfliktområdet. Att vi bygger vattenbrunnar i afrikanska länder och håller på att utrota polion. Och kanske heller inte att vi engagerar oss i de stora klimatfrågorna och inte minst i Östersjön och att vi har läxhjälp i skolor i våra lokalsamhällen. Så därför tänkte vi, i en serie artiklar berätta lite om vad vi gör. Man behöver inte vara rotarian för att dela våra värderingar. Men du får gärna bli en av oss eller dela vårt innehåll i dina sociala medier eller andra kanaler.

Nu till rubriken som kanske lockade in dig att läsa vidare. Inom Rotary är vi uppdelade i distrikt och lokala klubbar. Varje distrikt har en guvernör som sätter tonen för arbetet och de projekt som vi var och en eller tillsammans kan engagera oss i. Guvernören väljs på ett år och för 2022-2023 är det Peter Glimvall från Karlskrona. Peter bor i örlogsstaden och har varit Försvarsmakten trogen under många år.

Hur många är det egentligen Peter?
Vi kan konstatera att det är många år. Peter ryckte in till Karlskrona Kustartilleriregemente (KA 2) 1975 och anställdes som furir 1976. Från början signalist/radar/stridsledning som huvudtjänst, men växlade över till ”regementsofficer” och blev major 1990.
– KA 2 lades ju sedan ner och jag flyttades över till Marinbas Syd, numera Marinbasen. Peter genomgick därefter chefsprogrammet och arbetade sedan två år på Högkvarteret MUST (Underrättelse- och säkerhetstjänsten).
– Sedan kom jag till Marinbasen 2003 som nybliven överstelöjtnant. Arbetade först i staben och blev fem år senare bataljonchef och chef för Grundutbildningsbataljonen, tillika Fortchef Kungsholmsfort. Peter har även haft andra uppdrag då han har en diger meritlista.
Sedan 2019, efter pensioneringen, är han reservofficer och anställd av Militärregion Syd i Revingehed med uppgift att vara samverkansofficer gentemot länsstyrelsen i Kalmar.
Han har också hunnit med att hålla i ordförandeklubban i Karlskronas kommunfullmäktige. Och nu den 1 juli får han också en guvernörstitel då han officiellt går in i ytterligare en roll.

Men så här års inom Rotary utbildas hundratals guvernörer världen över i USA, närmare bestämt i Orlando, dit också alla partners till Rotary kommer.
Och Peter har precis kommit hem därifrån, utan att han behövde packa sina resväskor.

Det blev ett möte med världspresidenten om än via skärm.

– Förberedelserna var långt gångna, flygbiljetter bokade, vaccin inympats flera gånger och intyg införskaffats, när kontrabeskedet kom några veckor före avresa att mötet även i år skulle bli digitalt. Så klart en stor besvikelse, men också stor förståelse och lättnad med tanke på det då aktuella smittläget. Men jag hade ju sett fram emot att få träffa vår nya världspresident Jennifer Jones, den första kvinnan på posten.
– Istället blev det åtta dagar framför skärmen, där vi deltagit och lyssnat på intressanta föreläsningar med spännande talare från hela världen. Bland annat vice Generalsekreteraren vid FN, Amina Mohammed. En upplevelse det också tack vare den tekniska utvecklingen.

Känner du precis som jag att världen har krympt betydligt de senaste åren? Det förskräckliga viruset som plågat mänskligheten sedan ett par år tillbaka har, precis som övriga kriser och katastrofer genom historien, fört det goda med sig att den tekniska utvecklingen tagit ett stort språng framåt. Det var som någon sa: teknikmässigt så har 2030 flyttats till 2020!

Tillbaks i Orlando igen. Förutom de stora presentationerna var vi under eftermiddagarna uppdelade i mindre grupper för att diskutera hur vi jobbar vidare med alla de viktiga saker som står framför oss. Vi har konkret pratat om hur vår "action plan" ska se ut.

Jennifer Jones, och visst kan vi alla föreställa oss en bättre värld.

För att sammanfatta och få konkreta budskap och mål har varje världspresident ett huvudtema. För 2022-2023 är det Imagine Rotary.
Och Jennifer Jones från Kanada är karismatisk och har gjort ett starkt intryck på Peter.
Med sin värme, glödande passion, styrka och inte minst ödmjukhet och inspiration ser hon klart och tydligt vilka möjligheter vi har att förändra världen i en positiv riktning – och verka för fred. När vi kan föreställa oss detta kan vi också tillsammans skapa förändring.

– Hon pratade om diversity, equity och inclusion, vilket på svenska närmast motsvarar mångfald, rättvisa och inkludering.

Hur ska då allt detta omsättas Peter?

– Jag har tagit emot stafettpinnen av Jennifer och kommer att göra mitt yttersta för att försöka inspirera oss alla och jobba i hennes anda.
Det känns överväldigande på något sätt, men någonstans måste jag börja. Hur jag kan förmedla den känsla av samhörighet med världens nästan 1.4 miljoner rotarianer och rotaracter och vår gemensamma strävan att verka för en fredlig och bättre värld är saker jag funderar över just nu.
Det känns därför riktigt bra att veta att vi är så många som kan och vill bidra. Ett litet steg, är också ett steg.
Ett högt prioriterat mål är ju att verka för freden samt att slutföra fälttåget mot polio där vi kan säkerställa att denna sjukdom utrotas från jordens yta. I de mål jag har satt upp för 2022-2023 så finns detta med.

Som guvernör blir man ju också en inspiratör. Och just inspiration föder ju tankar på att vilja åstadkomma något. Hundra år av engagemang på ideell basis är rätt fantastiskt när man tänker efter. Det är ju så Rotary fungerar, vi gör det här utanför våra jobb. Men Rotary är ju samtidigt ett fantastiskt yrkesnätverk.
Från den 1 juli är det alltså Peter Glimvall som är vårt distrikts nye guvernör när han tar över efter Bengt Jansson i Ängelholm. Stafettpinnen går vidare!