Publicerad av Magnus Uvenfeldt den 25 Feb 2024
Som alltid så rusar tiden fram och i alla fall jag ägnar mig ständigt med att få de 7 dagarna att räcka till för allt jag vill hinna med.
Om jag lyckas…. tja inte alltid vilket detta sena månadsbrev får vara ett bevis på.
På distriktsnivå har januari och februari inte inneburit så stora aktiviteter gällande D2400 men desto mer omfattande vad gäller D2395.

Ulla Ståhl (DGE) har varit iväg på Rotary International Assembly i Orlando/Florida och jag har bett henne skriva några rader nedan om detta.

"Som inkommande guvernör för vårt nya distrikt 2395 deltog jag och maken Pelle i årets International Assembly i Orlando 7-12 januari.
Det är den tredje och avslutande utbildningen för alla inkommande guvernörer från hela världen. Totalt deltog cirka 1600 personer från
220 länder, varav 530 blir guvernörer den 1 juli 2023.
Första dagen inleddes med en flaggceremoni där alla Rotaryländer presenterades. Imponerande!
Med spänning såg vi sedan fram emot att, Rotarys Internationella President Elect, Stephanie A Urchick skulle presentera årets tema som blev

”The Magic of Rotary” eller ”Rotarys Magi” i svensk översättning
Stephanies kommentar som följer temat ska vi alla ta till oss: ”Vi kommer inte att stoppa polio eller skapa fred i
världen genom att vifta med en trollstav. Det är upp till dig. Du skapar magin med varje projekt som slutförs,
varje donerad dollar och varje ny medlem."

Sedan följde långa dagar med storföreläsningar ”general sessions” för alla 1600 där många av Rotary Internationals
ledare äntrade scenen, ingen nämnd - ingen glömd.  För oss inkommande guvernörer blev det också sammanlagt
8 ”break out sessions” där vi i grupper om cirka 20 diskuterade och arbetade med olika frågor och uppgifter. Inte
en enda gång deltog någon annan från Sverige i samma grupp som jag utan det var nya blandade grupper med
deltagare från hela världen varje gång. Intressant och lärorikt. Rotary International gör verkligen skäl för namnet.
Våra partners utbildas också, alla partners är ju inte Rotarianer. De hade också en egen uppgift nämligen att under ett stort event ”Night of Culture”
presentera sitt land. Våra partner valde ”svenska uppfinningar” och på deras bord fanns bland annat dragkedjor, skiftnycklar och säkerhetständstickor.
Det var en fantastisk upplevelse att delta i International Assembly. Rotarys organisation på det stora hotellet ”Rosen Shingle Creek” imponerade,
allt genomfördes mycket smidigt. Men allra bäst var de internationella kontakterna. Det var magiskt!

Väl hemma igen planerar jag för ett magiskt år för D2395 – med allas gemensamma krafter förstås!
Vi måste hjälpas åt precis som vår inkommande RI President säger.

Ulla Ståhl DGE D2395

Arbetsgruppen som har haft till uppgift att sätta grunderna för vårt nya distrikt D2395 har haft sitt sista möte och vi kan konstatera att de flesta frågetecknen har blivit uträtade och nu återstår endast ett fåtal små rynkor att mangla ut, sedan står vi i ”pole position” för en bra start för vårt nya D2395.

Kommande aktiviteter arrangerade av distriktet är närmst i tiden
16 mars 10:00 i Kristianstad
PETS – President-Elect Training Seminar, inkommande presidenters utbildning.
16 mars 09:00 i Kristianstad
Årsmöte D2395 - Det första årsmötet för vårt nya distrikt D2395 där vi kommer att klubba beslut för Rotaryåret 2024/2025.

Som avslutning kommer lite information ifrån vår Distrikts IT-samordnare kring ClubRunner.

ClubRunner App
I februari i år har det gjorts en större uppdatering av ClubRunner appen för Android och IOS.
Nu är det möjligt att redigera sina kontaktuppgifter direkt i appen samt se alla evenemang i distriktet.
Dessa ändringar är ett önskemål vi framför till ClubRunner och nu är de äntligen på plats.

Nyheter i ClubRunner app ver:3.3.1 (2024-02-16)
  1. Uppdaterad huvudmeny med bättre uppdelning
    1. Mitt ClubRunner
      1. Här ligger evenemangen, närvaro och inställningar
    2. Min Klubb
    3. Mitt Distrikt
  2. Från Klubbsidan når ni huvudmenyn
  3. Visar alla evenemang i distriktet. Går att ställa in under ”inställningar”
  4. Redigera sin profil direkt från appen, behöver inte gå in på hemsidan längre.
  5. Redigera alla medlemmars profil från appen med rätt behörighet i klubben eller distriktet.
Magnus Jönsson
Distriktets IT-samordnare i 2400 (DITS)

Med detta önskar jag er alla ett fint slut på vintern och välkomna till vårmånaden mars.

//Magnus Uvenfeldt DG D2400