Kära Rotaryvänner!

Nu har det äntligen hänt!
Efter 115 år har Rotary International nominerat en kvinna, Jennifer Jones till RI President 2022 - 23!
Jennifer Jones har ett gediget CV. Hon har varit vice RI President, RI Director och Lagrådsrepresentant. Hon har varit ute och vaccinerat barn tillsammans med sin man, som är läkare. Hon är en förnämlig talare och har hållit i Rotaryutbildningar. Hon är Rotary Foundation Trustee och tillsammans med sin man är de stora bidragsgivare till Rotary Foundation!

Jennifer Jones

Grundutbildning- och läskunnighetsmånad
September är månaden för grundläggande utbildning och läskunnighet. På sidan som ägnas åt detta fokusområde kan du ta reda på hur du kan hjälpa till att stärka samhällets förmåga att stödja grundläggande utbildning, minska könsskillnaden i utbildning och öka kunskapen om vuxenlitteratur. Hör gärna av dig till mig och berätta om din klubb erbjuder läxhjälpsprojekt!

RLI
Det finns fortfarande platser kvar på höstens RLI utbildning som går av stapeln tisdagar 13/10, 20/10, 27/10 och 3 november och sänds via webben. Anmälan görs till Gun Klevås, gun.klevas@gmail.com

Afrika poliofritt
Världshälsoorganisationen, WHO förklarade den 25 augusti att det vilda polioviruset är stoppat i alla Afrikas länder. Dettas är ett historiskt och viktigt steg mot global utrotning av polio, vilket är Rotarys högsta prioritet. Under distriktskonferensen kommer vi att uppmärksamma Världspoliodagen den 24 oktober, då vi får lyssna på Elisabeth Bava, ansvarig i distriktet för End Polio Now och själv drabbad av polio som barn.

Till artikeln om polioutrotningen

Distriktskonferensen 23-25 oktober i Växjö - på plats eller via webb
Kommer att äga rum i Växjö 23-25 oktober. Vi kommer både att bo och ha distriktskonferensen på Stadshotellet där vi kan sitta med bra avstånd mellan oss. Man kan också delta i såväl själva konferensen på lördagen som parentation och årsmöte på söndagen via webbsändning,
Årets konferens har tema ”Ett Säkert och Hållbart Samhälle”. Inbjudan kommer att skickas ut till alla medlemmar i distriktet senare i veckan medan årsmöteshandlingar kommer i vecka 37-38.

Klubbesök
Nu har jag tillsammans med våra assisterande guvernörer besökt följande klubbar. Det blev fem fysiska möten, två digitala och ett utomhusmöte.
  • Lammhult
  • Broby
  • Lessebo-Hovmantorp
  • Karlshamn
  • Karlshamn-Mörrum
  • Tingsryd
  • Ronneby
  • Olofström
Stort tack alla presidenter och styrelser som planerat våra besök och till alla medlemmar vi fått träffa! Så roligt att höra om allt bra ni gör ute i klubbarna och alla spännande projekt ni bedriver.
Jag hoppas att vi kan lägga upp en projektbank på vår hemsida där ni kan lägga in dem. Det kan inspirera andra klubbar – och man behöver inte alltid uppfinna hjulet på nytt varje gång!
Mötesformerna har varit lite olika med både digitala, utomhus och i möteslokal. Det är självklart klubbarna som bestämmer vilken form av möten som ni vill ha!
Jag skrev i årets strategidokument att vi ska använda GTM-möten (GoTo Meeting), men inte visste jag då att en coronapandemi skulle drabba oss. Och jag hade heller ingen tanke på att använda GTM för klubbesök, men det fungerar faktiskt bra även i dessa sammanhang.

Månadssparande
Enskilda Rotarymedlemmar i Sverige är jämfört med många andra länder dåliga på att skänka pengar till The Rotary Foundation. Nu hoppas jag att många rotarianer vill vara med och förändra detta genom att lägga in en överföring till ett separat konto som skattmästaren i varje klubb öppnar. Halvårsvis skickar skattmästaren in pengarna till End Polio Now och rapporterar summan till distriktsguvernören. Avstämning sker 30 juni 2021 och de tre klubbar som samlat in mest pengar i förhållande till antalet medlemmar får motta en gåva på Distriktskonferensen 2021, som består av en penningsumma, som sätts in i klubbens namn till End Polio Now!

Official Directory 2020-2021
Visste du att Official Directory, OD innehåller kontaktinformation till alla Rotaryklubbar världen över? Använd OD-sökaren i My Rotary som du kan komma över via Learning & Reference eller Member Center. Klubbarnas kontaktinformation finns också gratis på Rotary Club Locator-appen för IOS och Android.

Något som varit efterfrågat bland klubbarnas funktionärer är mallar för till exempel presentationer, pressmeddelanden, etc.
Kan hälsa från distriktets kommunikationsgrupp att det under september månad kommer att finnas mallar för nedladdning via vår hemsida. För hantering av logotyper, typsnitt etc så kommer även en "lightversion" av Rotarys "brand-book" att finnas på vår webbsida.
Kan man inte vänta så finns det mesta på MyRotary

Njut nu av de kanske sista sensommardagarna – och jag hoppas att ni alla klubbar kommit igång med någon form av möten!
Missa inte att titta in på länkarna.

Var fortsatt rädda om er, håll distans, nys i armvecket och tvätta händerna ofta!
Bästa Rotaryhälsningar
Er distriktsguvernör Agneta