Publicerad den 05 Apr 2021
– Nu blommar både krokus och vitsippor och vi har gått över till sommartid. Det känns faktiskt som om våren har kommit!

Våren innebär också att vi kan tillkännage vem som blivit nominerad till distriktsguvernör för perioden 2023-2024.

En annan nyhet är att du kan delta på rikstäckande rotaryföredrag, Sverige Rotary Online. På fredag 9 april lunchföredrag om "Enorm satsning på grön stålproduktion". Klicka här så kommer du till inbjudan och anmälningslänk

District Governor Nominee
Ny District Governor Nominee, DGN är utsedd av nomineringskommittén. Vi hade fyra bra kandidater och valet föll på Magnus Uvenfeldt från Halmstad Norreport RK som ses här på bilden.

PETS & Distriktssamråd genomfört
Under den gångna helgen genomfördes utbildning för blivande presidenter, PETS, president elect training seminar och därefter ett Distriktssamråd där budget och strategidokument presenterades. Och precis som i fjol genomfördes årets seminarium digitalt. 71 rotarianer var under lördagen 27 mars uppkopplade och bidrog med intressanta och utvecklande tankar. Det var också Bengt Janssons första framträdande som nästkommande distriktsguvernör. Bengt presenterade bland annat världstemat för 2021-2022, Serve to change lives, som översätts till Din insats förändrar liv.
Så här ser temalogotypen ut för 2021-2022.

ClubRunner och synkning
Jag vill bara påminna de klubbar som ännu inte gjort synkning till ClubRunner. Den 30 juni stängs ClubAdmin för distrikt 2400.Vi har två klubbar som väljer att inte gå över till ClubRunner och de får teckna ett eget avtal med ClubAdmin.
Jag har också av nyfikenhet varit inne och tittat på en del klubbhemsidor. Nu finns det fantastiska möjligheter att få till jättefina hemsidor, så tar er tid att skapa en trevlig hemsida som är klubbens ansikte utåt.

Vårt gemensamma vattenprojekt - fortsätt att planera
Jag gläds över alla trevliga projekt våra klubbar har för avsikt att genomföra under vecka 21! Vi kommer löpande att lägga ut på distriktets hemsida vad man tänker göra för olika aktiviteter, En del klubbar är oroliga för coronasmitta, men är det så att vi inte får tillstånd att genomföra dessa aktiviteter så kommer vi att genomföra det under september månad enligt överenskommelse med blivande distriktsguvernören Bengt Jansson.

Så fortsätt planeringen så är ni väl förberedda! Växjö Domkyrka genomför en tipspromenad runt Domkyrkan nu i vår, så jag hoppas vi har ett stabilt läge sista veckan i maj!

Rotarys ungdomsutbyte hoppar över ett år
Tyvärr blir det inget ungdomsutbyte under nästa verksamhetsår. Rotarys Internationella styrelse har fattat beslut om att ställa in ungdomsutbyten med Rotary utbytesåret 2021–2022. Det får till följd att Rotary i Sverige inte kan genomföra utbyten som planerat.
Styrelsens beslut grundas på vetenskapliga data, globala rekommendationer och ett antal faktorer som krävs för att garantera en säker, rättvis och kvalitativ upplevelse som är förknippad med våra utbytesprogram. Man har också övervägt svårigheter och tillgänglighet till internationella resor, tillgång till sjukvård och försäkringsskydd, stängda skolor, potentiella ekonomiska konsekvenser för deltagarnas familjer och rotaryvolontärer.
Med tanke på den globala obalansen i tillgången till covid-19-vaccinet och pandemins ekonomiska effekter skulle många delar av världen inte kunna delta 2021. Att gå vidare med endast ett begränsat antal deltagande länder med tillgång till vaccinet skulle strida mot Rotarys kärnvärde av rättvisa och engagemang för mångfald, rättvisa och inkludering.
Svenska Rotary överväger att ta fram virtuella utbyten i samarbete med Rotary i andra länder. Det kan vara ett alternativ för den som väntar på utbyte 2022-2023 eller blivit för gammal för ettårsutbytet.
Extra trist är att de tre ungdomar från vårt distrikt blir för gamla att åka ut nästa år. Jag hoppas att vi kanske kan förmedla kontakt med någon annan arrangör.

Kära rotarianer – gå gärna in på distriktets hemsida en gång i veckan för att hålla er uppdaterade om vad som händer! Detta kommer jag att skriva även i de kommande guvernörsbreven så att ni inte glömmer det!

Vill avslutningsvis också säga stort grattis till min efterträdare Bengt Jansson som häromdagen passade på att fylla 60!

Var rädda om er, håll avstånd, tvätta händerna och nys i armvecket!
Önskar er alla en fin fortsättning på påskhelgen och ser fram emot en ny vår!

Er DG Agneta