Publicerad av Bengt Jansson den 11 Nov 2021
Jag vill inleda med att tacka alla som deltog på vår distrikts konferens  i Ängelholm för ett par veckor sedan. Många har hört av sig och det allmänna intrycket är att samtliga tyckte det var bra dagar med intressanta föredrag och aktiviteter.  Ett speciellt tack vill jag skicka till Madeleine och Malin som hade en stor del i arrangemanget blev lyckat. För er som inte var där så finns det ett fint bildspel att studera som ligger på vår hemsida.

Konferensens tema cirklade kring hur Rotary skall bli en attraktiv och intressant organisation att vara medlem i. Eftersom vi har ett vikande medlemsantal i hela Sverige så är detta extra intressant för oss att fundera kring denna fråga. Konferensens huvudtalare var Fredrik Torberger från Kairos Future och han hade många intressanta vinklingar och gav samtliga inspiration till att jobba vidare med frågan i sina egna klubbar. Hur skall vi utveckla en förening från 1905 till att idag vara attraktiv för nya medlemmar som är födda på 70 och 80-talet och kanske ännu yngre? Det finns självklart inga färdiga svar på denna frågan, men frågan borde vara en självklarhet i samtliga klubbars styrelser i distriktet.

Under konferensen startade vi också vår nya e-klubb och Annika Svensson är charter-president. Redan nu har klubben haft tre möten och själv har jag varit med på två. Ett perfekt sätt att deltaga på ett möte om du är på resande fot och inte har möjlighet att deltaga på plats. Jag tror mycket på denna mötesform som ett alternativ till våra klassiska möten och möjliggör för många fler att vara delaktiga i Rotary.

Två av våra konstnärer i Ängelholm, Katinka Husberg och Ebba Kristina, skänkte var sin tavla till distriktet och dessa lottade vi ut på lördagskvällen. Försäljning av lotter, slipsar och pins gav ett bidrag på drygt 22 000 kronor som distriktet skänkte till End Polio Now och Shelterbox. De lyckliga vinnarna hittade vi i Ängelholm och Hässleholm.

Under nästa vecka påbörjar jag klubbesöken igen och före julledigheten så skall jag hinna med att träffa ett 10-tal klubbar till.