En engagerad rotarian som inte räds att testa nya vägar

Det är på Öland som Agneta och hennes man Anders numera kopplar av och samlar nya intryck och laddar batterierna.
Som sommarölänningar är de nya då de för drygt ett år sedan bytte kust, från väst till öst. Frösakull mot Mörbylånga.
Och avståndet från bostaden i Växjö blev ungefär detsamma.

Agneta är sedan 2009 medlem i Växjö Rotaryklubb, stadens första klubb som grundades 1938. Du som känner Agneta vet att hon har gott om energi och är engagerad från tårna. Sedan guvernörsskiftet i juni har det varit ganska fullt upp med olika möten, de flesta virtuella. Men vi lyckades ändå få till denna intervju.

Vad har Rotary betytt för dig?

– För mig som har flyttat runt en del i södra Sverige har det inneburit att på varje ny ort få ett nytt nätverk och personliga vänner.

Yrkesmässigt?
Genom att skapa relationer på Rotary har jag fått många bra kontakter i näringslivet och också en hel del nya kunder i de banker jag arbetat i.

Första kontakten med Rotary?

Två herrar steg in på ett bankkontor, där jag var kontorschef, hösten 1993 och undrade om jag ville vara medlem i Rotary. Jag minns att jag blev oerhört stolt och snabbt tackade ja! I februari 1994 valdes jag in i Finnvedens RK, en trivsam klubb med då 35 medlemmar som hade sina veckomöten på Värdshuset i Bredaryd, (utanför Värnamo).

Vad imponerad mest på dig av Rotarys arbete?

Globalt: Det idoga arbetet med att utrota polio, som engagerat människor världen över. När vi startade fanns det 350 000 smittade personer och idag finns smittan endast i Afghanistan och Pakistan och vi är så nära noll smittade. Vi har lovat världens barn att vi ska utrota polio och det löftet kommer vi att hålla. Vårt nära samarbete med Förenta Nationerna och våra Peace center, samt att Rotary i år lagt till ytterligare ett fokusområde: Miljö. Så nu är det sju fokusområden.

I Sverige: Att vi idag har ett bra samarbete mellan de 10 distrikten i nystartade ROS, Rotary samverkan i Sverige, där också alla våra fonder och stiftelser kommer att ligga. Vi kommer också att bedriva projekt inom PR & Kommunikation, Medlemsfrågor och Utbildning.  Att vi har Rotary Doctors som åker ut, U-fonden som finansierar ett antal projekt  och givetvis TRF och vårt Ungdomsutbyte. Här måste vi bli mycket bättre på att informera om allt gott vi gör.

I vårt distrikt: Alla våra klubbars spännande projekt, som jag hoppas att vi kan samla i en projektbank, så att klubbarna inte alltid behöver uppfinna hjulet själva utan kan köra ett beprövat projekt. Alla intressanta lunchprogram, jag tror faktiskt att Rotary är Sveriges bästa föreläsningsförening! Att vi erbjuda RLI, Rotary Leadership Institute, som är en utbildning i Rotarykunskap och hur man leder en ideell organisation. RYLA, ett tvådagars seminarium, där ungdomar får ta del av erfarna  företagsledares erfarenheter och också kan vara presumtiva rotarianer om några år.

Vilken är den viktigaste uppgiften för dig som distriktsguvernör?

Att vara RI Presidenten Holger Knaacks förlängda arm där han i år uppmanar klubbarna att ha ett strategiskt möte om var klubbarna befinner sig om fem år. Att vara ett stöd för klubbarna i olika frågor - jag är aldrig längre bort än ett mobilsamtal eller ett mejl! Att tala om vikten av föryngring i klubbarna, men också vikten av att behålla nuvarande medlemmar. Det finns INGEN fel ålder på en rotarian - vi vill att man är rotarian i hela livet! Att vara lite revolutionära och ta till oss den nya digitala tekniken som också innebär att man kan ses på olika sätt.

Hur har din egen Rotaryresa sett ut? Är fler i din familj engagerade?

Efter arbete i Finnveden gick flyttlasset till Alvesta där jag var medlem i Alvesta RK 1996-2000, för att sedan flytta till Simrishamn och medlemskap i Simrishamns RK 2001-2009, där jag också var president 2005-06, och på mitt första Convention i Köpenhamn. Sedan 2009 är jag medlem i Växjö RK. Jag har också varit ordförande i den gemensamma TRF kommittén för klubbarna i Växjö och där numera även Lammhults RK ingår. Jag var med och lanserade vår Soppkokbok som nu har tryckts i ca 2 500 exemplar, arrangerat sju vårkonserter och den 8:e äger rum 8 april 2021! Jag har även varit distriktsansvarig för RLI och också deltagit som facilitator i RLI.

Vår ena svärdotter är rotarian och vår dotter har erbjudits medlemskap, men för tillfället fungerar det inte med hennes arbete.

Rotary vilar ju på en ideell basis, med människor som har en passion för att

1)  inspirera och bidra till en mer rättvis och generös värld så att uppväxande barn världen över ska kunna gå i skola, att alla ska ha tillgång till vård och rent vatten samt att verka för fred och ett skapa positiva avtryck i det globala miljöarbetet.

2)  bidra med kunskap och ledarskap till den uppväxande generationen genom olika program, t ex RYLA

Hur mycket av detta tror du att folk i allmänhet känner till?
Inte särskilt mycket - alla vi rotarianer måste bli mycket bättre på att tala om hur mycket gott vi gör i världen!
Till exempel End Polio Now, våra Piece Center, möjlighet för ungdomar att ha ett skolår utomlands eller ett sommarläger, RYLA- utbildningen och många bra projekt som våra klubbar i distriktet genomför.

Vad hittar du helst på när du inte är engagerad med Rotaryfrågor.

Då tycker jag om att läsa, är med i en läsecirkel sedan många år på Senioruniversitetet. Jag tycker om att resa, att umgås med våra barn och barnbarn och våra vänner.

Har du något livsmotto som du vill dela med dig av?

Nej, det har jag nog egentligen inte, men jag tycker att man ska anstränga sig att göra saker så bra man kan.

Beskriv dig själv med tre ord

Glad, vänfast, arbetsmyra.

Hur kopplar du bäst av?

Med en trave bra böcker i solstolen på Öland!

Publicerad 2020-07-27

Agnetas tal från DG-tillträdet finns på denna videolänk: https://youtu.be/iGfYeLQN2DE