Månadsbrev från Distriktsguvernören | Nr 1, juli 2021
Guvernörens månadsbrev juli 2021
Efter många månaders ofrivilligt pausande med våra veckomöten, närmar vi oss tidpunkten då vi kan starta igen.
Som ny guvernör ser jag verkligen fram emot att få möjlighet att åka ut till klubbarna i distriktet under hösten.

Verksamhetsåret som gått har varit speciellt inte bara för klubbarna, utan också för mig som inkommande guvernör. Jag såg fram emot de olika utbildningar och seminarier som var planerade, men alla dessa ställdes in och blev istället digitala möten. Efter ett år framför datorskärmen har nog merparten av oss blivit riktigt vana och duktiga på att genomföra digitala möten. Jag tror att detta kommer att leva kvar på något sätt i vår vardag även framåt och hybridmöten i våra klubbar är här för att stanna.

En utmaning för klubbarna i distriktet är att komma igång med verksamheten och jag lägger ett stort ansvar på presidenterna att verkligen ta tag i denna uppgift. Från distriktet kan vi stötta med engagemang och idéer men också med ett mindre ekonomiskt bidrag till någon klubbgemensam aktivitet. Respektive president får återkomma till mig i denna fråga så tittar vi på möjligheten. I Kristianstad kommer vi att dela ut en mindre summa till klubbarna i samband med ett cykelprojekt.

Under senare delen av augusti så planerar jag att börja besöka klubbar i distriktet och som det ser ut idag så är Karlskrona först ut med ett gemensamt möte den 26 augusti. Om någon klubb vill starta tidigare så kan jag få in ett eller två möten veckan före. Hör av er i så fall till mig. I de städer och orter där det finns flera klubbar kommer jag att ha klubbgemensamma besök och det finns en anledning till det. Titta på filmen Grow Rotary AnyTown så förstår ni.

Distriktskonferensen sker mellan den 22-24 oktober i Ängelholm och vi kommer att hålla till på det nybyggda hotellet Hus 57. Temat för konferensen är "Tillväxt" och kommer att fokusera mycket kring världspresidenten ambition och mål att vi skall växa med 100 000 nya medlemmar i världen under året. Om vi översätter det för oss så innebär det att klubbarna skall ha en nettotillväxt tillsammans på knappt 200 medlemmar under året. Detta kommer vi att diskutera både på mina klubbmöten och distriktkonferensen. Under augusti kommer vi att presentera program och ni kommer också att kunna börja anmäla er.

Nu avslutar jag och tillönskar alla en skön sommar och jag ser fram emot att träffa er under hösten.

Bengt Jansson

DG, distrikt 2400
Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb
mobil + 46 725 47 44 00

Distriktguvernörens månadsbrev utkommer i början av varje månad.