Publicerad av Birgitta Rydztröm den 20 Nov 2022
Vilken höst det varit i Hässleholm. Först vandring och sedan soaré till förmån för Rotary Doctors.
I år var det tredje gången som hässleholmarna snörade på sig sina vandrarkängor för att gå för rent vatten. Sammanlagt blev det 77 mil för de cirka 90 välgörenhets-vandrarna.
Det är Hässleholms Rotaryklubb och den lokala vandrarföreningen som nu med glädje kan se hur de 77 milen omvandlats till rent vatten i källan Wanyama och försörjer 80 hushåll i byn Namirimo i nordvästra Kenya.
– Årets vandring inbringade 14.500 kronor, men en ny källa kostar 17.200. För att täcka upp mellanskillnaden lade vår klubb till gåvobrev till de som varit föreläsare.
Vilken skillnad 17 000 kronor kan göra för en by på 500 personer, helt otroligt, säger Annica Hansson Borg, Hässleholm RK och ansvarig i vårt distrikt för Rotary Doctors.

Så här såg källan ut i byn före vandringen...i princip en pöl...

Foto: Rotary Doctors

... och så här såg det ut efter vandringen. En ny täckt källa.

Foto: Rotary Doctors

Här finns nu rent vatten och lokalbefolkningen slipper gå flera mil för att hämta vatten. Rotary is doing good in the world.
Vandringen på Hovdala i Hässleholm fick också fin publicitet i lokalpressen.

Samarbete är modellen

När det gäller soarén var det ett samarbete mellan Hässleholm RK, Hässleholm Snapphanen RK, Inner Wheel och Hässleholms församling. Denna musikafton fylldes Hässleholms kyrka där alla fick uppleva härliga gospeltoner och se unga musikstuderande få stipendier.
Men också lyssna till generalsekreteraren för Rotary Doctors, Karin Håkansson och läkare Amita Falck från Kristianstad som tidigare i år varit i Kenya som volontär.
– Det här var ett större event som med företagssponsring och biljettintäkter inbringade 100 000 kronor som nu oavkortat går till Rotary Doctors och Inner Wheel doktorns verksamhet i Kenya, säger Annica Hansson Borg. Vad summan ska användas till kommer inom kort att presenteras.

Foto: Per Wallenius