Publicerad den 01 Feb 2021

Här kan du läsa om Rotaractklubben  i Kristianstad och deras årskrönika för 2020 där de berättar om olika aktiviteter de genomfört och också fått ett fint pris för ett genomfört projekt. se vidare länken.

Såhär i början av år 2021 känns det bra med en tillbakablick på förra året, som på många sätt blev ett speciellt år.

Året 2020 började med en rivstart! Vi var ett gott sällskap som gick på en magisk Knutsbal på Stadshotellet i regi av Kristianstad-Nova RK. Helgen efter åkte jag och Anna på Rotaract European Meeting, REM, i Lissabon där vi nätverkade med Rotaractare från hela Europa, deltog i work-shops och välgörenhetsprojekt. Dessutom fick vi möjlighet att upptäcka värdstaden Lissabon.

Våra klubbmöten under början av året började bra. Youngstival höll i ett inspirerande föredrag om deras verksamhet, vi gjorde studiebesök på Studio Glashyttan i Åhus där vi lärde oss om glasblåsning och ett företagsbesök hos PwC där Martin Troedsson och Abood Saleh berättade om vad de jobbar med som revisorer.

Marinela, Ewelina och jag åkte till Rotaract i Sverige-konferensen, RIS, i Linköping. Lördagen bjöd på en fullspäckad dag med Årsmöte, Amazing Race i Linköping, en föreläsning om FNs freds- och konflikthantering och en sittning på kvällen med prisutdelning för bästa projekt som vi vann för vårt projekt Köp en extra. LiTHe Blås studentorkester bjöd på fartfylld underhållning.

Sen kom covid-19… resten av året blev märkligt där vi fick anpassa vår verksamhet efter rådande restriktioner, vi fick tänka om och tänka nytt. Vi bjöd in till ett digitalt möte, men det var svårt att omställa sig så snabbt till detta nya sätt att hålla möten på. Vi gjorde ett trevligt företagsbesök på Minas Chokladstudio där vi var noga med att hålla avstånd. Sen testade vi att hålla ett klubbmöte utomhus i Tivoliparken och gjorde hälsokontrollen. Det var en tuff period för vår klubb eftersom året hade börjat bra med många som kommit som gäster på våra möten och var intresserade att gå med i klubben, men vi tappade många potentiella medlemmar här pga covid-19.

Vi höll vårt årsmöte i maj och valde in mig till president, Dawei till skattmästare och Ewelina till samhällsmästare i styrelsen, men många poster var fortfarande vakanta. I juni hade vi en härlig och rolig sommaravslutning utomhus med knytkalas och grillad mat.

Inkommande och avgående styrelse hade en kickoff tillsammans i augusti. Vi skapade en vision och satte upp mål för vårt arbete, samt gick igenom handboken med hur vi ska jobba i styrelsen.

Höstens program började med ett häftigt studiebesök på Åhus Grönt där vår medlem Ewelina Maj-Pytel jobbar. Vi hade ett klubbmöte för att komma igång med vårt projekt Köp en extra och bjöd in Skåne Stadsmission för att föreläsa om deras verksamhet. Nästa föreläsare var Alfred Appelros, en driftig entreprenör som startade företaget GetSocial.

Marinela och jag deltog på Distriktskonferensen i Växjö som bjöd på intressanta föreläsningar och paneldebatt under dagen och en finsittning på kvällen. Vi deltog även på årsmötet under söndagen.

Vi höll ett extra årsmöte i november, där valdes Marinela till vice president och klubbmästare och André till PR-mästare i styrelsen. Sen hade vi äran att få ett ett digitalt besök av vår DG Agneta Råberg, AG Cecilia Nilsson och inkommande AG Lisbeth Norrby.

Under slutet av året låg allt fokus på Köp en extra. Men pga hårdare restriktioner gjorde vi i sista stund om projektet till en Swishinsamling där alla bidrag gick oavkortat till Skåne Stadsmission. Insamlingen drog in 22 655 kr! Det är en otrolig summa! Jag vill återigen tacka alla, särskilt till er rotarianer, som har bidragit till detta, ni är fantastiska!

Landsrådet för Rotaract Sweden höll i BETS online i december som är en utbildning för styrelsemedlemmar i Sverige, Finland och Lettland. Vi avlsutade året med en digital julfika, vi hade många trevliga gäster och det kändes extra kul med gäster från D 2390 och D 2410. En av årets Musikstipendiater Vera Kronbäck sjöng för oss och förhöjde julstämningen.

Under året har vi deltagit i klubbmöten hos Kristianstad RK, Kristianstad-Nova RK, Hammarshus RK, Åhus RK och Värmdö RK. Marienela och jag deltog även i Hammarshus RKs presidentskifte och julquiz.

Jag vill passa på att tacka Adaptus Rehab för lokal, Axelssons Conditori för fika, Ica Maxi för frukt och ett gott samarbete och Kristianstad-Gärds RK för ert bidrag. Jag vill tacka alla Rotarianer som vi samarbetat med och som har stöttat oss under året.

Jag hoppas att ni alla haft en god start på detta år!

Varma hälsningar,
Elin Nyberg
President 20-21
Rotaract Kristianstad