Publicerad den 23 Sep 2020
Utmärkta insatser i Kenya belönade Roland Axelzon i Alvesta RK med en PHF (Paul Harris Fellow)
Alvesta Rotaryklubb har hittat en smart modell för sina projekt och det har gett resultat i dubbel bemärkelse.

Roland Axelzon från Alvesta RK har tilldelats PHF-medalj med en safir för sina långvariga insatser inom Rotary och speciellt för sitt arbete med olika vattenprojekt i Kenya.

Roland har tidigare arbetat i landet och känner sig hemmastadd där. På senare år har han varit projektledare för ett antal vattenprojekt som uppmärksammats i Rotary Norden. Takvatten samlas upp i hängrännor som leder vattnet till tankar om 3-10 kubikmeter.

Alvesta RK har hittat en projektmodell utan mellanhänder tillsammans med den implementerande organisationen i Kenya, Kenya Organization for Environmental Education, KOEE att få insamlande medel snabbt omsatta i färdig investering. Detta gör att stödjande klubbar snabbt kan se resultat och därmed ökar viljan till bidrag.

Foto: Lorraine Dixon, projektkoordinator för KOEE

Alvesta RK har ambitionen att ta taktpinnen inom D 2400 för att samla in medel och ikläda sig projektledarrollen för liknande vattenprojekt i framtiden.

I skrivande stund håller det senaste projektet på att färdigställas i en by Muumandu, Machakos-County ca 15 mil från Nairobi. Det blir två stycken vattentankar om vardera 3 kubikmeter som kommer att försörja upp till 500 personer med hushållsvatten.

Bidrag har kommit från: Alvesta RK, Alvesta Allbo RK, Växjö Tegnér RK, Rotary U-fond och Rotary Distrikt 2400

Foto Roland Axelzon: Peter Wickström, Alvesta RK