Publicerad den 06 Nov 2022
November har kommit, en månad som av många anses som grå och trist. Helt fel tycker jag. Vi inleder månaden med Gustav Adolfsbakelse, därefter får vi njuta en riktig gåsmiddag med alla tillbehör och vi avslutar med att fira första advent med glögg och pepparkakor! Så visst är november en glädjefylld månad. Och så hoppas jag att ni också känner er, glädjefyllda, efter en trevlig distriktskonferens där vi sammanstrålats från distriktets alla hörn och klubbar och utbytt erfarenheter, hört spännande föredrag, inspirerats av kulturinslag och fått ge bidrag till såväl kampen mot Polio som Ukrainas frihetskamp.   Med all denna inspiration och kunskap spänner vi nu musklerna och arbetar vidare för att stärka vårt Rotary, våra klubbar och medlemmar!

Konferensen blev en riktig höjdpunkt, och på vår hemsida kan ni se bilder och filmer som visar händelser och deltagare under dagarna. Och vilken generositet ni visade genom stöd till kampen mot Polio och för Ukraina. Vi samlade in drygt 31 000 genom lotterier, auktionen på målningen av Lana Leuchuk, försäljningen av nallebjörnen Styrbjörn och sprutpennor. Under söndagen och insamlingsgalan från Burlöv swishades över 7000 kronor in från vårt Distrikt. Ett mycket fint resultat som värmer och kommer att bidra till Rotarys fortsatta humanitära arbete. På söndagen genomfördes också vårt stadgeenliga årsmöte och en stämningsfull minnesstund där vi hedrade våra kamrater som för alltid lämnat vår krets.

Hösten innebär också  klubbesök till de flesta klubbar i distriktet. Jag har nu besökt klubbar i alla AG-områden förutom Blekinge där jag påbörjar besöken i morgon den 7 november. Och jag vill redan nu rikta ett varmt, stort tack till er alla assisterande guvernörer, klubbfunktionärer och medlemmar för mycket väl genomförda besök, varmt välkomnande, intressanta diskussioner och gemytlig atmosfär. Utan tvekan har dessa besök varit höjdpunkten för mig i rollen som DG!

Nu är vi redan inne i november och planeringen inför advent och jul står för dörren. Därför vill jag gärna slå ett extra slag för U-fonden och de fina produkter den kan erbjuda. Så jag anbefaller varmt att läsa vidare i brevet nedan där U-fonden presenteras. Därefter kan ni berika er mer om AG-område Kronoberg genom att läsa sista delen av detta månadsbrev.

Vi ses i klubbarna efterhand, och om en månad kommer ett nytt brev! Allt gott till er alla / Peter

Bo Mazetti-Nissen: U-Fonden:

Dags igen att köpa årets U-fondskort, block och kalender för 2023!

Nyhet i år är att gratulationskorten har fyra olika motiv från våra fyra årstider. Fotona är tagna av Lotta Woxberg Lindsjö från Hässleholm. I varje paket finns sexton kort. Vi är mycket nöjda med att vi också i år får möjlighet få ett nytt julkort ritat av Ingrid Elf från Älmhult.

Vi har tagit fram en kalender för 2023, som visar och beskriver tolv av de projekt som U-fonden bidragit till under de senaste två åren – projekt som på olika sätt ger möjlighet till utbildning och utveckling i utvecklingsländer. Särskilt glada är vi för att projekten visar på ett samarbete mellan U-fonden, The Rotary Foundation (TRF) och Rotary Doctors Sweden.

Som ni kan se är konstnärerna bakom årets kort båda boende i vårt distrikt. I kalendern presenteras ett projekt från Båstad RK och ett från Älmhult Linnebygden RK. Smålandsprojekt är rikt representerade då också Vimmerby Astrid Lindgren RK, Gränna RK och Kalmar-Norra RK finns med!

Under 2021 - 2022 har U-fonden bidragit till Rotaryklubbars projekt med strax över 300 000 kronor! Av priset för varje kalender och varje paket kort går minst 100 kronor till U-fondens verksamhet. Alla presidenter har fått brev och beställningslista från fonden. Det finns också möjlighet att köpa anteckningsblock att ha vid telefonen och julklappsadresser att skriva rim i!

Se mer om fonden och sök bidrag på www.ufonden.se

Bo Mazetti-Nissen, skattmästare i Rotarys U-fond och PDG

Marie Abrahamsson:  AG område Kronoberg

Då var det dags att presentera det fantastiska AG området Kronoberg.
AG Kronoberg består av 11 klubbar:
Alvesta RK, Alvesta Allbo RK, som bland annat kännetecknas som en järnvägsknut. Många är vi väl som suttit på den stationen och väntat på nästa tåg. Inte långt därifrån håller dessa båda sina möten. Nämligen på Hotell Rådmannen. I år firar dessutom Alvesta Allbo 20 år som klubb.
Växjö RK, Växjö St Sigfrid RK, Växjö-Tegnér RK, Växjö-Öjaby RK. Fyra klubbar som ofta samarbetar. Det finns tex en dricksfontän i det nya Kommun och Stationshuset. Ett perfekt ställe att visa upp Rotary
Åseda RK som klubben som ligger i det vackra småländska höglandet. Åseda Gräddost har vi väl kanske smakat någon gång.
Älmhult RK och Älmhult Linnébygden RK, som man kanske kan passa på att besöka om man råkar göra ett besök på Ikea ”rätt dag”
Lessebo-Hovmantorp RK som ligger mitt i glasriket,
Tingsryd RK har en unik travbana inpå knuten.

Vi har precis påbörjat DG besöken och jag ser fram emot att få träffa alla klubbar och deras medlemmar. Det är så inspirerande att se allt vad dessa klubbar gör. De olika projekten, både lokalt och globalt. När man hör allt vad varje klubb gör så känner man sig stolt att vara rotarian. Det ska bli spännande att se vad som har hänt sedan sist, vilka projekt man just nu har på gång.
Det har ju för en del klubbar varit lite uppförsbacke efter coronan. Men jag vet också att det finns mycket drivkraft och kreativitet bland våra medlemmar.

Avslutningsvis har jag en uppmaning till alla er som är på resande fot. Kolla gärna upp om det finns någon klubb som har möte i närheten. Det är inte bara trevligt att träffa nya rotarianer. Man kan få uppslag på föredrag och projekt. Jag tror också att alla håller med mig om att det alltid är trevligt att få besök av andra rotarianer.
Här kan du leta efter klubbar i hela världen och även se när och var de håller till, samt även en emailadress, där du kan anmäla dig https://my.rotary.org/club-search