Publicerad av Ann Lönnberg den 06 Jul 2022

Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb arrangerade ett lyckat Sälsafari med ”Rotarybåten” som inbringade en hyfsad slant till ShelterBox och Ängelholms sommarläger för ungdomar.

Den 3 juni kl 18 lade den charmiga träskutan Nanny ut från Torekov hamn med 66 Rotarianer och ”Friends of Rotary” ombord. Kapten och ägare av Väderötrafiken Nils Möller, Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb, styrde mot Hallands Väderö under en regntung himmel som blev allt mindre hotfull ju närmare målet vi kom. När regnet uteblev kom snacket igång på riktigt, nya vänskapsband knöts och skratten avlöste varandra. Klubbens lotteri kom igång, lyckliga Rotarianer och Friends of Rotary vann somrigt Rotari-bubbel.  Lotteriet inbringade 3 100,-.

För att inte skrämma sälarna drog Nils av på farten och gled så sakteliga mot Glimmingebådan, men tyvärr, Sälarna var säl-synta denna afton men vår eminenta guide Ingrid Persson Skog, tillhörande Båstad Rotaryklubb, berättade så utförligt om sälarna att de blev väldigt levande för alla som lyssnade. För de som var uppmärksamma syntes dock ett och annat säl-huvud på riktigt.

Efter säl-sökandet styrde vi in mot Sandhamn på Hallands Väderö. Hallands Väderö är ett unikt naturreservat. Stillhet och tystnad. Himmel och hav. Fridsamt betande hästar, kor och får. Magisk och mångskiftande natur. Ön har en säregen och sägenomspunnen historia. Och hur var det egentligen med sälarna, vraken, drottning Dagmar, människorna på ön, strandvaskarna och kungaeken? Kulturvandringen med Ingrid Persson Skog gav svar på en del av de här frågorna. Mycket spännande och uppskattat.

Efter vandringen och alla frågorna blev det picknick på en sommaräng vid havet. Det bjöds på ceasar-, räk- eller vegetarisk sallad, dressing och bröd, egen medhavd dryck, både varm och kall.

Tyvärr var vi tvungna att så småningom dra oss hemåt men den härliga stämningen följde med tillbaka till Torekov hamn där vi skildes åt vid 21-tiden, HELT överens om att det här ska göras om.

Sälsafarin inbringade ett netto på 16.700,- till klubben där 7.000,- redan har skänkts till ShelterBox katastrofhjälp och 3.625,- till sommarlägret (nu i kommunens regi) för mindre bemedlade barn. Ett väldigt uppskattat projekt där Ängelholms alla fyra Rotaryklubbar varit engagerade som volontärer i många år.

Vi vill rikta ett extra tack till Nils Möller på Väderötrafiken och Språkguiden Ingrid Persson Skog.