Publicerad av Birgitta Rydztröm den 15 Jul 2022
I vackra lilla Åstorp i nordvästra Skåne intill Söderåsens sluttningar arrangeras sedan snart 40 år Torparedagarna. En årlig festival i början av juli med knallar, tivoli och uppträden. Men också många föreningar bland utställarna. Bakom festivalen står den anrika brottarklubben Björnekulla BK. Inte fullt lika länge har Åstorps Rotaryklubb medverkat, men väl under ett antal år.
– Vi vill göra pr för Rotary i stort och lyfte bland annat ShelterBox och klubbens stora välgörenhetsarrangemang Söderåsrallyt, berättar klubbens kommunikatör Bengt Tufvesson som också tagit bilderna.

Tillsammans med klubbens skattmästare och tandläkare Kurt Månsson, delades det ut kolor till alla barn som rörde sig runt Rotarytältet. Om man får en kola av en tandläkare skulle åtminstone jag tänka att "ja men då kan det väl inte vara så farligt för tänderna".

Ingen kan motstå kola om den ges av en tandläkare som Kurt Månsson.

Stellan Wessman t v och årets president Anders Pedersen är redo.

Kurt Månsson fångade upp besökarna på sina rundor.

Men största intresset tilldrog sig klubbens fina välgörenhetsrally "Söderåsrallyt" som arrangerades för första gången tidigare i somras. Överskottet blev 100 000 kronor som gick till Barncancerfonden och UNHCR:s arbete för Ukraina.
– Här fanns väldigt många bilintresserade som kom och tog en pratstund med oss, berättar Bengt.

Så här såg det ut längs med rutten av Söderåsrallyt
Tjusiga ekipage och ett rally som i folkmun kallas för Södra Sveriges vackraste rally.
Inte svårt att förstå! Nästa år planeras för ett nytt rally i början av juni. Rutten är 11 mil lång.