Publicerad av Birgitta Rydztröm den 24 Jan 2022
Rotarys nästa världspresident blir kanadensiskan Jennifer Jones. När hon tillträder den 1 juli i år blir hon den första kvinnliga presidenten – och ledare för 1,2 miljoner rotarianer, som i sina klubbar på världens alla kontinenter, dagligen engagerar sig i olika klimat,- freds- och utbildningsprojekt.
Två svenskar har tidigare haft den här ledarpositionen. Ernst Breitholtz från Kalmar och Carl Wilhelm Stenhammar från Göteborg. Men nu är det alltså dags för första kvinnan.

Nyligen höll Jennifer Jones en direktsändning där hon meddelade att årets International Assembly, eventet där alla guvernörer i världen samlas för att diskutera Rotarys arbete och påverkan på världshälsan lokalt och globalt kommer att genomföras 7-14 februari. Med andra ord stora frågor som vi i Rotary engagerar oss i. Det kan vara olika miljöprojekt, utbildningsprojekt, vatten- och sanitetsprojekt, ledarskapsprogram för ungdomar med mera. Årets Assembly blir också digital. Så här års är det många inom Rotary som är nyfikna på vilket världstema som presidenten kommer att jobba efter.
Jennifer Jones levererade under sin direktsändning sin "oneliner" - Imagine. En viss John Lennon kunde inte undgås.
– Föreställ dig en värld som förtjänar vårt bästa, där vi går upp varje dag och vet att vi kan göra skillnad, sa Jones.

Så här ser logotypen ut för 2022 års världstema.

Och för dig som vill inspireras redan nu på temat! Visas inte videon i din spelare direkt, tryck på ’Visa på Youtube’.