Publicerad den 11 Aug 2020
Rotary är ett globalt och humanitärt yrkesnätverk som förenar människor från alla kontinenter och kulturer.
Här möts engagerade och yrkesverksamma personer i olika åldrar och med varierande erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Gemensamt är att vi har en passion för att förbättra människors liv och samhällen lokalt likväl som globalt.

«Vad Rotary än betyder för oss, så kommer organisationen att bli känd i världen för de resultat den åstadkommer.»Paul Harris, Rotarys grundare

Program varje vecka
Medlemmarna träffas regelbundet och oftast en gång i veckan för att vidga sina vyer och samtidigt göra goda insatser i samhället på orten man bor eller någonstans i världen. En del klubbar har frukostträffar, andra har lunchmöten och vissa träffas på kvällen. Vid dessa tillfällen ges unika möjligheter till att nätverka med människor i olika branscher, inom det privata näringslivet likväl som inom det offentliga. Oavsett när mötena är bjuds du på intressanta föredrag och inte minst långvariga och kontinuerliga sammankomster som gör att medlemmarna bygger goda relationer över tid.

Medlemskapet i Rotary utgår alltid från den lokala klubben och det är här man utbyter erfarenheter, inspireras och planerar vilka projekt man vill bedriva. Men då Rotary har klubbar över hela världen är det mycket berikande att också besöka andra klubbar om man är på resande fot. Du är alltid lika välkommen och uppskattad vart du än kommer. Något som också våra gäster brukar säga när de för första gången besöker en klubb.
I Sverige finns ungefär 500 klubbar i nuläget och alla är indelade i distrikt. I vårt distrikt 2400 är vi 2500 medlemmar fördelade på 56 klubbar.

Rotary är världsomspännande och tillsammans med alla 1,2 miljoner rotarianer gör vi humanitära insatser genom de projekt vi startar lokalt, i våra distrikt eller engagerar oss i internationellt. Ett av de världsomfattande projekten vi långsiktigt engagerat oss i tillsammans med ett antal globala aktörer är End Polio Now. För att utrota denna dödliga sjukdom krävs omfattande ekonomiska bidrag för att bland annat kunna utföra de livsviktiga vaccinationerna. Tack vare stiftelsen Rotary Foundation som lever sida vid sida med Rotary möjliggörs detta.
Läs mer om Rotary Foundation här: https://rotary2400.se/page/rotary-foundation

En parallell utmaning vi också står inför är att utrota analfabetismen. Rotary är efter FN och Röda Korset världens tredje största bidragsgivare inom humanitärt arbete.

Rotary växlar upp och lägger till ett sjunde fokusområde: MILJÖ
Våra fokusområden:
  • Främja fred
  • Bekämpa sjukdomar
  • Rent vatten, sanitet och hygien
  • Rädda mödrar och barn
  • Stöd till utbildning
  • Bidra till att lokala ekonomier kan växa
  • Miljö och hållbarhet

Nyfiken och vill veta mer?  https://www.rotary.org/en