VÄLKOMMEN TILL ROTARY

Rotary är ett världsomfattande nätverk som gör humanitära insatser som grundades av advokaten Paul Harris i Chicago, 1905. Rotarys kärnvärden är tjänande, kamratskap, mångfald, integritet och ledarskap. Det finns alltid någonstans att vända sig för att skapa nya kontakter och inhämta kunskap.
Som rotarian har du tillgång till 1,2 miljoner människor på både lokal, nationell och internationell nivå, med en mängd olika kompetenser, och som delar rotarys grundläggande värderingar. Detta kan nyttjas akut, i arbetet och/eller för att bygga långvariga mänskliga relationer. Som rotarian bidrar du till en positiv och humanitär samhällsutveckling och personlig gemenskap.
Medlemssammansättningen utgörs av personer från olika verksamheter inom näringsliv, samhälle och organisationer, med gemensamt intresse för Rotary Internationals idéer, engagemang och det gränslösa nätverkets möjligheter. Klubbmötena är samtidigt öppna, och medlemmarna får fritt medföra icke-medlemmar som gäster. Till Sverige kom Rotary 1926 då Stockholms Rotaryklubb bildades. Det finns idag 25.000 medlemmar i landet fördelade i lite över 500 rotaryklubbar.
Rotaryklubbarna sammanträder regelbundet varje eller varannan vecka för att lyssna till ett aktuellt föredrag eller presentation, det gör att medlemmarnas samhälls- och allmänkunskap ständigt uppdateras.
En rotarian bär ofta Rotarys märke – "rotaryhjulet" – som ett medlemsmärke: ett kugghjul i guld och blått med sex ekrar. Märkets utformning fastställdes 1924 och motiverades med att "Rotary är en jättelik maskin, och den enskilda klubben ett hjul, som alltid är i rörelse till andras bästa." Rotarys märke är ofta anbringat på ytterväggen till sammanträdeslokalen.