Publicerad av Peter Glimvall den 29 Mar 2022

Så blev det då äntligen den 26 mars och dags för oss i Distrikt 2400 – midnattsdistriktet - att samlas till Distriktsdagen och genomföra såväl PETS som Distriktsutbildningssamråd.

I ÅHUS sken solen varmt och välkomnande när inkommande presidenter, funktionärer och klubbrepresentanter kom resande från distriktets alla hörn, från södra Halland, Kronoberg, norra Skåne och Blekinge. Platsen var väl vald, Åhus Gästgiveri, beläget intill Helge å i centrala Åhus. En plats med historia, tradition, gemyt och vänlig atmosfär – perfekt passande oss rotarianer.

Stolt vajade vår nya Rotaryflagga mot den klarblå himlen när vi dryga 60 rotarianer efter morgonkaffet samlades i stora konferenssalen ”Sparbanken”. Glädjen och förväntningarna hos deltagarna gick nästan att ta på när vi nu efter lång tid åter kunde samlas fysiskt och umgås igen efter den svåra pandemitiden. Klockan 0900 inleddes PETS med att jag som inkommande guvernör hade glädjen att kunna hälsa alla välkomna och genomföra en presentation av mig själv och hur jag ser på året som kommer. En rapport från International Assembly och den inkommande världspresidenten Jennifer Jones, historiens första kvinnliga Rotary världspresident, och hennes vision ”Imagine Rotary” illustrerades i ord och bild. I samband med presentationen av Distriktets funktionärer, kunde den nyvalda nominerade guvernören (DGN), Ulla Ståhl, som var närvarande ge oss en kort presentation av sig själv.

Nästa punkt på dagordningen var en rapport från vår guvernör (DG) Bengt Jansson angående insamlingen via ”Rotary Hjälper” till offren för kriget mot Ukraina. Under hela mars månad dubbleras de insamlade medlen av Akelius Foundation, vilket innebär att insamlingen var uppe i runt 6 miljoner kronor när Distriktsdagen genomfördes – ett imponerande resultat.

Under programpunkten ”Appeller” som därefter följde, informerades kortfattat om följande verksamheter av respektive ansvarig inom distriktet:

Rotary Doctors (Läkarbanken) – Annica Hansson Borg

RFE (Vänskapsutbytet) – Gun Klevås

End Polio Now – Elisabeth Bava

U-fonden (Utvecklingsfonden) – Bo Mazetti-Nissen

Innan lunch fick vi en föredragning av Elisabeth Strokirk om det nya profilmaterialet från Json. De nya profilprodukterna presenteras HÄR >

Efter en paus var det så dags att presentera TRF, eller förenklat och uttryckt på svenska – Rotaryfonden. Om denna verksamhet informerade Annika Svensson som är ansvarig fram till och med halvårsskiftet. Därefter övertar Agneta Råberg denna post.

Sista programpunkt före lunch var en presentation från Peace Center i Uppsala. Denna genomfördes i form av en videoinspelning framtagen av studenten Maria Francisca Garcés som berättade om sig själv, Peace Center i världen och hur det är att vara en Peace Fellow som utbytesstudent i Sverige. Som avslutning gav hon oss några tänkvärda ord om vad det innebär att ständigt arbeta för freden.

Härefter vidtog en smakfull lunch i den vackra vinterträdgården, och efter en timme återsamlades vi i stora konferenssalen.

Första programpunkt efter lunch var en genomgång om ”Team Ungdom” av Lindy Olofsson och Marinela Prodan. De informerade om sitt projekt, om Rotaract och om ungdomsutbyte det kommande året.

Efter detta gjordes en indelning i tre grupper som därefter cirkulerade runt på tre olika utbildningsstationer. Dessa var:

• IT/ClubRunner med Magnus Jönsson

• Medlemskap med Agnetha Meeuwisse

• PR/Kommunikation/Utbildning med Malin Andersson och, på länk, Birgitta Rydztröm

På lämpligt ställe i skiftet mellan stationerna bjöds på kaffe och eftermiddagskaka, vilket med fördel kunde intas utomhus i det strålande vädret. Klockan 1500 samlades vi åter i stora konferenssalen för avslutning och sammanfattning av dagen.

Det var nu också dags för dragning i det lotteri som Marinela Prodan och Kristianstads Rotaractklubb anordnat dagen till ära. Och vilka priser Marinela hade fixat – idel ädla produkter från Åhus med omnejd. Det blev flera lyckliga vinnare som återvände hem med det finaste och bästa som producerats i bygden. Lotteriets överskott gick fördelat 50/50 till Ukrainainsamlingen och till Rotaractklubben och dess fortsatta verksamhet.

När PETS var avslutat vid 1530 vidtog Distriktsutbildningssamrådet. Här presenterades förslag till budget och strategisk plan för verksamhetsåret 2022-2023. Efter några frågor och klarlägganden kunde såväl budget som strategisk plan fastställas och kommer nu att gälla som utgångspunkt för verksamheten det kommande året. Strax efter 1600 var dagen avslutad, flaggan halades, materialet insamlades och vi alla återvände till våra hem och våra klubbar, fulla av inspiration och arbetsglädje och med visionen att stärka Rotary i våra klubbar och i vårt distrikt nu och framåt.

Stort tack till er alla som deltog och gjorde dagen minnesvärd och full av kunskap, inspiration och glädje!

Presentationerna från Distriktsdagen hittar ni HÄR >

Peter Glimvall